یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

آموزش کانال یابی تلویزیون پارس به روش دستی و خودکار

۳ بازديد
در گذشته از طریق فنآوری آنالوگ به تنظیم کانال‌ها می‌پرداختند. در بعضی مواقع به دلیل محدودیت این فنآوری، تنظیم تلویزیون با مشکل مواجه می‌شد. این فنآوری واکنشی شدید به نویز داشته و موجب افت کیفیت آن می‌شود.
برای انتقال اطلاعات نیز محدود بوده و مقدار انرژی زیادی مصرف می‌کند. تلویزیون‌هایی که سیستم آنالوگ دارند تصاویر را بصورت دیجیتال دریافت نمی‌کنند. برای حل این مسئله گیرنده دیجیتال بوجود آمد و در بازار عرضه گردید. دستگاه گیرنده دیجیتال کانال‌های دیجیتال و فرکانس‌های آنها را دریافت کرده، با سیستم آنالوگ ارتباط برقرار کرده و به سیستم آنالوگ این امکان را می‌دهد که به پخش کانال‌های دیجیتال بپردازد.
گیرنده‌های دیجیتال با کیفیت خوبی که دارند در برابر نویز تاثیر پذیر نیستند و با استفاده از آن به شما خواهیم گفت که چگونه تلویزیون پارس را کانال یابی کنیم.

مرکز خدمات ایران سرویس با سال ها تجربه در خدمت شماست.این مرکز با ارائه خدمات در زمینه تعمیر تلویزیون پارس و همچنین تمامی لوازم الکترونیکی از تمامی برندها در خدمت شماست تا در اسرع وقت به مشکلات شما رسیدگی کند
شما به کانال یابی تلویزیون زمانی احتیاج دارید که می‌خواهید بعد از اینکه تلویزیون را خریداری کردید، برای اولین بار کانال تلویزیون دریافت کرده یا مواقعی نیاز به کانال یابی پیدا می‌کنید که کانال‌ها بهم ریخته باشند. انجام این کار به برند تلویزیونی که شما خریداری کردید بستگی دارد. ممکن است ندانید که نحوه کانال یابی به چه صورت است و کانال‌های تکراری در لیست خود چیده باشید. پس اگر با حوصله توضیحات ما را درباره‌ی اینکه چگونه تلویزیون را کانال یابی کنیم بخوانید، این کار دستتان می‌آید.

کانال یابی تلویزیون های پارس

کانال یابی تلویزیون به چند روش می‌باشد و تفاوت آنها چیست؟

شما می‌توانید برای تنظیم کانال‌ها، کانال یابی را به دو روش دستی و خودکار انجام دهید. استفاده از این روش‌ها برای تنظیم کانال تلویزیون مورد نظر شما، مراحل مختص خود را دارد که در ادامه به اینکه چگونه تلویزیون را کانال یابی کنیم و برای تنظیم کانال، از این دو روش به چه صورت استفاده کنیم، برای شما کامل توضیح خواهیم داد. شاید به این دلیل که سیستم دیجیتال وجود دارد با خود بگویید که کانال یابی دستی به چه منظور مورد استفاده قرار خواهد گرفت و کانال یابی بصورت دستی برایتان خسته کننده نیز باشد.
خدمت شما باید گفت که کانال یابی دستی مزایای مختص خود را دارد. حتی در بعضی مواقع امکان این وجود دارد که نسبت به کانال یابی خودکار پر کاربرد تر هم باشد. بطور مثال فرض را بر این بگیرید که شما تمایل ندارید تا مجدد کانال‌ها را تنظیم کنید و کانالی که می‌خواهید در فهرست کانال‌هایی که دریافت کردید نیست. در این صورت است که با کانال یابی دستی شما فرکانس کانال را وارد کرده و کانال را دریافت می‌کنید. 

پیشنهاد مطالعه:رنگ چیست مقاله ای کاربردی از سایت ایران سرویس.
کانال یابی تلویزیون پارس

کانال یابی دستی در تلویزیون‌های قدیمی چگونه است؟ 
با توجه به این مسئله که تلویزیون‌های قدیمی گیرنده دیجیتال ندارند. باید گیرنده از طریق لوازم جانبی به آنتن و تلویزیون متصل شود. تلویزیون‌های قدیمی سیستم آنالوگ دارند. برای تنظیم کانال این تلویزیون‌ها به گیرنده دیجیتال Set-Up-Box احتیاج است. لازم است فرکانس کانال‌ها را وارد کرده و جستجو کنید. بعد ازینکه گیرنده دیجیتال به آنتن و تلویزیون وصل شد، بر روی کنترل گزینه Input را پیدا کرده و آن را فعال کنید. با توجه به اتصال گیرنده به آنتن، گزینه HDMI یا A/V را برگزینید. پس از آن که وارد گزینه منو شدید، کانال یابی دستی را شروع کنید. سپس فرکانس‌ها را که وارد کردید، کانال‌ها را دریافت و به تنظیم انها بپردازید. این روش برای  هم انجام می‌شود.

سیر تحول تنظیم کانال تلویزیون از آنالوگ تا دیجیتال

در گذشته کانال‌های تلویزیون آنالوگ بود. این فناوری محدودیت‌هایی داشت که گاهی تنظیم کانال‌های تلویزیون را با مشکل مواجه می‌کرد. مانند مصرف بالای انرژی، واکنش شدید به نویز، افت کیفیت، محدودیت انتقال اطلاعات و مواردی از این دست. سپس با پیشرفت فناوری ضبط و پخش صدا و تصویر، کانال‌های دیجیتال پا به عرصه گذاشتند.
اما دستگاه‌های دارای سیستم آنالوگ امکان دریافت این تصاویر دیجیتال را نداشتند. به همین دلیل دستگاهی به نام گیرنده‌های دیجیتال Set-Up-Box وارد بازار شد. این دستگاه گیرنده در واقع مانند یک مبدل عمل کرد. با دریافت فرکانس‌های کانال‌های دیجیتال و همگام‌سازی آن با سیستم آنالوگ، امکان پخش کانال‌های دیجیتال توسط سیستم آنالوگ امکان‌پذیر شد.
اما در سال‌های اخیر فناوری دیجیتال عضو ثابتی از سیستم‌ گیرنده‌های تلویزیون شد. امروزه دیگر نیازی به تجهیزات جانبی برای دریافت کانال‌های دیجیتال وجود ندارد. امکانات و آپشن‌های فراوان، کیفیت عالی، عدم تاثیر‌پذیری در برابر نویز، تقویت سیگنال‌ها و راحتی در تنظیم کانال‌ها، همگی از مزایای فناوری دیجیتال هستند.
کانال یابی تلویزیون های قدیمی

مراحل کانال یابی دستی تلویزیون

با توجه به اینکه تلویزیون‌های قدیمی مجهز به گیرنده دیجیتال نیستند، بنابراین برای تنظیم کانال تلویزیون باید این گیرنده به تمامی تجهیزات از جمله آنتن و تلویزیون وصل شود.
1. کانال یابی دستی به وسیله Set-Up-Box گیرنده دیجیتال
همانگونه که اشاره شد برای تنظیم کانال تلویزیون‌های قدیمی که دارای سیستم آنالوگ هستند، به گیرنده دیجیتال Set-Up-Box نیاز داریم. به وسیله این دستگاه می‌توان به صورت خودکار یا دستی کانال‌‌های تلویزیون را دریافت و تنظیم کرد. برای کانال یابی دستی لازم است فرکانس‌ کانال‌ها را وارد دستگاه کرده و گزینه جستجو را فعال کنید.
  1. پس از اتصال گیرنده دیجیتال به آنتن و تلویزیون، گزینه Input ریموت کنترل را فعال می‌کنیم.
  2. در این مرحله به تناسب اتصال دستگاه دیجیتال به آنتنT گزینه HDMI و یا A/V را انتخاب می‌کنیم.
  3. سپس با ورود به گزینه منو Menu کانال یابی دستی آغاز می‌شود. با وارد کردن فرکانس کانال‌ها، می‌توان کار دریافت و تنظیم کانال‌های تلویزیون را به صورت دستی انجام داد.

2. کانال یابی دستی در تلویزیون‌های مجهز به گیرنده دیجیتال

تنظیم کانال تلویزیون با سیستم دیجیتال بسیار ساده است. به دلیل اینکه نیاز به اتصالات خاصی نیست. نرم‌افزار کانال یابی به صورت پیش‌فرض در سیستم وجود دارد. کافیست فقط مراحل زیر را انجام دهیم؛
  1. در قسمت setting تلویزیون گزینه کانال یابی را فعال می‌کنیم.
  2. با انتخاب گزینه کانال یابی دستی، فرکانس کانال‌ مورد نظر را وارد می‌کنیم.
  3. در مرحله بعد با انتخاب گزینه جستجو، کانال یابی دستی شروع می‌شود.
  4. در نهایت بعد از پیدا کردن کانال مورد نظر، گزینه OK را زده و از منو خارج می‌شویم.

چرا تلویزیون کانال یابی نمی‌کند؟

انتظار ما از یک تلویزیون دیجیتال کانال یابی خودکار یا دستی شبکه‌های دیجیتال است. در واقع سیستم هوشمند به کار رفته در تلویزیون‌های دیجیتال بر همین اساس طراحی شده‌اند. بنابراین باید با اجرای دستورالعمل کانال یابی به‌راحتی شبکه‌های دیجیتال را دریافت کرد. اما در بعضی موارد ممکن است تلویزیون دیجیتال قابلیت کانال یابی نداشته باشد. در چنین شرایطی لازم است چند عامل مهم را بررسی نمایید؛
1. تنظیم نبودن آنتن
آنتن مهمترین عامل ارتباطی میان تلویزیون و سیگنال‌های رادیویی موجود در محیط است. اگر آنتن به‌درستی تنظیم نشده باشد یا در دریافت سیگنال ضعیف عمل کند، تلویزیون قادر به کانال یابی نخواهد بود. معمولا در چنین حالتی ارور “سیگنال موجود نیست” یا ” No Signal” در صفحه نمایش تلویزیون‌های دیجیتال ظاهر می‌شود.

عوامل موثر در عدم آنتن‌دهی:

  • استفاده از آنتن نامناسب و غیراستاندارد
  • شکستگی یا شل بودن محل اتصال فیش آنتن
  • محل قرارگیری نامناسب آنتن و عدم تنظیم به سمت مرکز فرستنده شبکه‌های دیجیتالی

2. قفل شدن و هنگ کردن برنامه

زمانی که دستگاه در حال کانال یابی است و نوار قدرت و کیفیت سیگنال پر می‌شود، عملیات دیگری انجام ندهید. زیرا این کار موجب هنگ کردن برنامه شده و دستورات بعدی نیز اجرا نمی‌شود. چنانچه از تنظیم کانال تلویزیون منصرف شدید گزینه لغو را بزنید و صبر کنید تا کانال یابی کاملا متوقف شود.
3. عدم ذخیره کانال‌ها
در بعضی موارد ممکن است کانال یابی توسط تلویزیون به درستی انجام شود، اما کانال‌ها ذخیره نشوند. این مشکل ناشی از تنظیمات تلویزیون است. برای رفع آن لازم است به هنگام جستجوی کانال، تنظیمات Tuning را در حالت Air یا روی گزینه Antena قرار دهید. در این صورت تمامی کانال‌های دریافتی ذخیره خواهد شد.

4. مشکلات فنی تلویزیون

البته درصد این مشکلات بسیار کم است. یعنی زمانی که تلویزیون مشکل خاصی ندارد و صرفا کانال یابی آن دچار اختلال شده است، نمی‌توان ایراد فنی برای آن حدس زد؛ اما چنانچه نسبت به این موضوع اطمینان دارید، لازم است از یک تعمیرکار بخواهید که سالم بودن قطعات و سیستم را بررسی کند.
توجه داشته باشید که اگر MAIN BOARD دستگاه نقص داشته باشد تعمیر آن کمی هزینه‌بر است و شاید نیاز باشد که مین برد دستگاه تعویض شود.


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.